Take Me Home

söndag 8 juni 2014

Fredag den 5:e, oktober.

Kära Dagbok:

Snön har kommit, Kiruna är redan kallt som satan. Jag förstår inte alls varför vi måste åka hit varje

år. Visst, mormor är kanske inte kvar så mycket längre och det är roligt att träffa henne men varför

kan inte hon komma till Stockholm? Jag vill inte vara här. Inte i en hel månad.

              Idag besökte vi Morfars grav. Det blev jobbigt när mamma började gråta och la blommor

på snön under gravstenen. Vita liljor, det såg kallt ut. Det var tur att jag var med, annars hade

mamma nog inte tagit sig hem efteråt. När vi körde hem satt vi alldeles tysta. Kvävande. Det här

årets Kiruna besök började verkligen underbart. Vi har varit här i mindre än två dygn och jag vill

redan hem.



Mormor hade bakat när vi kom hem igen så att det luktade bullar och kaffe i hela huset. Det var

trevligt att bara sitta och prata för då blev mamma sig själv igen efter en stund. Men efter tredje

koppen kaffe och alldeles för många bullar så orkade jag inte med längre så då blev det att ta en

promenad med mormors hund. Under promenaden så träffade jag på några tjejer som jag brukade

leka med när vi var små men jag tror inte att dom kände igen mig. Det var så länge sen.

              På kvällen sitter vi och spelar monopol tillsammans, jag, mamma och mormor. Det blev

ganska struligt då mormor hade hand om ”banken” men det var roligt ändå. Sen dricker vi te och

käkar skorpor efter en jätte stor middag och jag tror att jag kommer gå upp minst tio kilo under

natten. Sen var det minsann dags för sängen menade mormor och då var det bara att lyda. Jag fattar

inte, trots att jag redan har fyllt 18 så är hennes ord lag och det går inte att säga ifrån. Men det är

väl bara att gå och sova antar jag.

              Godnatt dagboken

                            Ludvig
(fortsättning följer..)
Av: VS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar